Kartingin KZ2-luokan lajipäivä pidettiin 31.10.2019 AKK:n toimistolla

Kartingin KZ2 -luokan lajipäivä pidettiin 31.10.2019 AKK:n toimistolla.

Paikalla oli kartingin lajiryhmän edustajia sekä parikymmentä KZ2-luokan kuljettajaa / edustajaa. Keskustelua käytiin hyvässä hengessä, ja ensi vuodelle saatiin suunniteltua useita parannusehdotuksia.
Tavoitteena on saada KZ2-luokka kasvamaan entisestään kaudelle 2020.

Näistä asioista keskusteltiin:

- kisatilanteiden tuomarointi tulisi olla entistä tasaisempaa / yhtenevää läpi kauden
- sarjan julkistamista toivottiin aikaisemmaksi, sekä sen tiedottamista paremmaksi
- mahdollinen isompi painoluokka mukaan?
1. KZ2, normaali luokka: 175kg auto + kuski yhteensä 
2. KZ2 Xtra: esim. 190kg auto + kuski yhteensä

- keskusteltiin, että KZ2 luokka järjestäisi testipäivät kauden alussa keväällä sekä kauden lopussa syksyllä (try out uusille kuskeille)

KULJETTAJAMÄÄRÄT:
2019: + 10-16 kuskia 
2020 tavoite: + 18 kuskia
2021 tavoite: + 25 kuskia

- keskusteltiin, että SM-sarjamaksu tulisi jokaiselle, joka osallistuu SM-kilpailuun KZ2-luokassa
- keskusteltiin, että punaristilippu tulisi pois käytöstä finaaleista KZ2-luokassa: kierroksella ohitettavia tarkkailtaisi, jotta ohittaminen tapahtuu ongelmitta
- koneiden käyttäminen sallittu KZ2-luokalle? Kilpailunjärjestäjä osoittaisi paikan, missä koneita voi käyttää.
- SM-sarja koostuisi: 4 osakilpailua (8 finaalia, joista 6 finaalia lasketaan lopputuloksiin)
- kisaformaatti pysyy ennallaan: lauantaisin 2 finaalia
- KZ2 vanhat koneet sallitaan edelleen
- sallitaan edelleen kaikki v.2006 jälkeen luokitellut rungot

SYTYTYS:       
1) sytytyspuolien vaihtaminen/kierrättäminen katsastuksen toimesta: tätä toimintamallia toivottiin.                             
2) sytytyksen mittaaminen lampulla pyörivästä koneesta: vaihtoehdon käyttöönottoa tutkitaan.
3) yleismittarilla tarkastaminen: tätä mittaustapaa tutkitaan lisää.

RENKAAT:        
- renkaat jaetaan finaalipäivän aamuna arpomalla
- saderenkaiksi sallitaan itse hankitut luokituksen mukaiset renkaat (ei parc fermestä)
 
POLTTOAINE: 
- polttoaineen testausmittarin käyttäminen aktiivisemmaksi
- järjestävän seuran tulisi varmistaa paikallisen polttoainekauppiaan kanssa, että säiliöt on täytetty juuri ennen SM-kilpailua
- keskusteltiin Panta bensiinin sallimisesta: päädyttiin, että ei sallita

- katsastukseen toivottiin tiukempaa otetta
- rangaistuskäytäntö: toivottiin selkeämpiä ja suurempia sanktioita vilpistä

MARKKINOINTI:
- keskusteltiin kilpailujen paikallisesta markkinoinnista/viestinnästä
- keskusteltiin SM-kilpailujen mahdollisesta striimaamisesta, selvitetään toimijoita

Kuva: Outi Talikka

12.11.2019