Jan Koski ohjeistaa suomalaisia kartingtoivoja - lisää kierroksia ja suunta ulkomaille

Kun Jan Koski puhuu suomalaisen ja kansainvälisen kartingin yleistilasta, kannattaa virittäytyä kuulolle. Pitkään syvällä lajin ytimessä olleelta suomalaiselta löytyy arvokas vinkki myös suomalaisille nuorille kuljettajille.

Nimeään kantavaa Koski Motorsport -kilpatallia pyörittävä Koski on nähnyt kartingvarikon käytännössä jokaiselta kantilta. Kuljettajauran päätyttyä viime vuosituhannen lopussa on hän ehtinyt toimia niin mekaanikkona kuin tallipäällikkönäkin. Vuosikymmenten kokemus lajin parista tarjoaa eväät tarkastella ja vertailla lajin tilaa niin Suomessa kuin maailmallakin.

Euroopassa Koski Motorsport on mukana lukuisissa merkittävissä sarjoissa Italiassa ja Saksassa, minkä lisäksi myös EM- sarja ja MM-kisat kuuluvat tallin tämän kauden ohjelmaan. Kiirettä pitää, mutta se ei haittaa. Hoppu kertoo vain lajin hurjasta suosiosta.

Suomalaisten edesottamuksia Koski seuraa luonnollisesti tarkkaan.

- Kotimainen kärki on todella kova. Moni kuljettaja tekee kovaa tulosta kansainvälisestikin, minkä lisäksi nuoremmat kuljettajat puskevat jatkuvasti pinnalle esiintyen edukseen, Koski kehuu.

Italiassa kartingin taso on hurja, ja saapasmaassa myös Koski vaikuttaa näkyvästi tallinsa toiminnalla. Maan eri sarjojen taso on hurja, jota rungon-, moottorin ja rengasvalmistajien kova kilpailu vain ruokkii entisestään.

Seurattuaan tarkkaan lajia Etelä-Euroopassa Koski tietää, minkä suhteen suomalaiskuskit antavat eniten tasoitusta ulkomaalaisille kilpatovereilleen.

- Suomessa kilpakausi on huomattavan paljon lyhyempi kuin muualla. Suomalaisten kannattaisi ajaa ehdottomasti enemmän ulkomailla ja ymmärtää, miten tärkeää oman kehityksen kannalta olisi saada paljon hyvälaatuisia kierroksia ja kilpailuja, Koski ohjeistaa.

- Esimerkiksi vielä viime joulukuussa Italiassa Gardassa rataa kiersi 150 autoa, ja se on ihan normaalia siellä. Kilpailuja ajetaan Italiassa tammikuusta marraskuuhun. Suomalaiset jäävät vuodessa hirveästi jälkeen ajetuissa kierrosmäärissä. Kisoja tulisi kiertää paljon, eikä tehdä vain muutamia satunnaisia kisoja ulkomailla ja luulla sen riittävän.

Laadukas harjoitteleminen on Kosken ohje myös nuorille kuljettajatoivoille. Itsensä ja taitojensa kehittämiseen kannattaa panostaa nuorena hurjasti.

- Voitoista ja menestyksestä haaveileville ainoa ohjeeni on vain ”harjoittele kovaa”. Alle tulisi saada paljon kierroksia, mutta niistä pitäisi myös pyrkiä jatkuvasti oppimaan. Pelkkä radan kiertäminen ei kehitä, vaan ajamista tulisi miettiä ja rinnalla olisi hyvä olla jonkun, joka osaa opastaa ja neuvoa missä parantaa. Yleisesti harjoittelun merkityksen ymmärtämisessä olisi paljon parannettavaa, Koski summaa.

Asioita tehdään paljon myös oikein. Mikään muu asia ei selitä suomalaisten vankkaa osallistumistasoa maailman kovatasoisiin kilpailuihin.

- Osallistujamäärällisesti suomalaiset voivat olla ylpeitä itsestään. WSK:ssa ja EM-sarjassa suhteessa muihin maihin meiltä tulee todella iso osallistujajoukko, ja lähes aina siitä joukosta löytyy kärkikahinoihin yltäviä kuljettajia.

Haastattelun lopuksi Koski nostaa esille vielä erinomaisen huomion. Urheilussa tuurilla tuntuu olevan usein suuri rooli, mutta Koski näkee asian myös toisin.

- Paljon puhutaan tuurista tässä lajissa, mutta todellisuudessa sillä on hyvin vähän tekemistä tulosten kanssa. Menestys pitää ansaita. Kärkikuskeilla sanotaan käyvän aina tuuria, mutta kyllä he pärjäävät pitkälti siksi, koska heillä on ajamisessa tausta ja pohja kunnossa.

Teksti: Juuso Taipale
Kuva: Koski Motorsport Facebook

24.05.2018